De Fem Kærlighedssprog.

De fem kærlighedssprog.

Vi mennesker er indrettet på en sådan måde, at vi alle indeholder 5 kærlighedssprog.

Gary Chapman skriver i sin bog om de 5 kærlighedssprog. Hvordan vi alle modtager og udtrykker kærligheden på en af disse fem måder:

1.    Fysisk kontakt
Berøring, sex, kram, kys ovs.
2.    Anerkendende ord
Ros, kompliment ovs.
3.    Tid sammen
Det siger lidt sig selv, at tilbringe tid sammen gå en tur, i biografen ovs.
4.    Tjenester
Vaske op, vaske tøj, købe ind, gøre rent, rede sengen ovs.
5.    Gaver
En lille blomst, en stor buket, en gave, en ring, et papir hvor der står en sød tekst ovs.

Disse 5 sprog besidder vi alle, kunsten er blot at finde frem til sit eget, og den man tilbringer tid sammen med. Når vi først har fundet frem til det kærlighedssprog som modparten og vi selv besidder mest, kan vi gøre livet meget nemmere i vores forhold til vores kæreste, elsker, barn, eller venner.
Mit kærlighedssprog er Tid sammen det hjalp mig ikke dengang med en tidligere kæreste jeg havde, da vidste jeg ikke noget om de 5 kærlighedssprog.
Jeg tilbragte meget tid sammen med hende, fordi det var mit sprog, og jeg viste hende og gav hende alt min kærlighed, ved at tilbringe alt den fritid jeg havde sammen med hende.
Men hendes kærligheds beholder blev aldrig fyldt op, for hendes var Tjenester.
Det eneste jeg i virkeligheden skulle gøre, for at fylde hendes beholder op, var at støvsuge engang imellem, eller vaske tøj. Jeg handlede ind og lavede mad, så lidt blev hendes beholder fyldt op. Men hun havde slet ikke brug for at tilbringe tid sammen, og derfor blev vi tit uvenner, og dyrkede ikke ret meget sex til sidst i forholdet.

Hun var da ligeglad med at tilbringe tid sammen, og jeg følte det var den eneste måde at vise hende min kærlighed på.
Hun kendte ikke mit kærlighedssprog, og derfor blev min beholder ikke fyldt op, fordi jeg altid skulle spørge om vi ikke skulle lave noget sammen, men hun spurgte aldrig.
Havde hun vidst hvad mit sprog var, så havde hun kunne fylde min beholder op, og bare ved at spørge om vi skulle gå en tur, så var min beholder fyldt op, for så gav hun mig tid, og ikke omvendt.

Disse kærlighedssprog bliver brugt verden rundt, og blev i sin tid opdaget af en amerikaner som studerede mennesker og deres reaktioner.

Det er meget brugt i en verden hvor man manipulere mennesker. For når modpartens beholder er fyldt op, så kan man få dem til at gøre meget mere, end når den er tom.
Tal med dig partner, eller find selv ud af hvad deres kærlighedssprog er, og forsøg at få fyldt det op, og se hvor nemt det hele kan være. Dog er det vigtig at man selv for sin egen beholder fyldt op.

Varme kram fra mig til jer….

Skriv et svar

